blaklockan.blogg.se

Klackerups förskola, avdelning Blåklockan. En förskolegrupp i Halmstad

Majblommor & Sång på kullen

Publicerad 2013-04-30 06:52:00 i Traditioner,

I dag har vi gjort majblommor för att ha på oss när vi sjunger in våren på kullen traditionsenligt. Det är roligt att pyssla.
Så här fina blev majblommorna...
Alla barn från hela förskolan (4 avdelningar) samlas och sjunger vårsånger från kullen: Här kommer barnens vårskrik:

Tecken som stöd

Publicerad 2013-04-25 16:38:00 i En dag på avdelningen...,

I dag har Glidargruppen haft avslutning på sin teckenkurs. De fikade och fick diplom. Det är viktigt att barnen utvecklar sitt begreppsförråd. vi leker med ord och odlar ett ett intresse för framtida skriftspråk. Vi tycker det är viktigt att barnen lär sig ett rikt och nyanserat talspråk. Det är också viktigt att barnen får en förmåga att kommunicera med andra samt kan uttrycka sina känslor. Tecken som stöd hjälper -hörande barn att lära sig läsa- mycket - snabbare. Tecken som stöd till -talet gör att de kan -använda både sin -grovmotorik och sitt-bildminne, samtidigt som de får röra på sig.
Här är tecknet för fjäril.

Världsbokdagen 23 april

Publicerad 2013-04-23 14:36:20 i En dag på avdelningen...,

Vi har pratat om Världsbokdagen idag. 1995 beslutade Unescos generalkonferens att den 23 april skulle bli hela världens festdag för firandet av böcker, författare och läsning. Därför passade vi på att väva in internationella kampanjen Global Action Week allas barns rätt till utbildning. Tänk om vi inte hade haft några böcker... Barnen kom med många smarta tankar där kunskap vävdes in. Vi lär hela livet och kunskap är aldrig tung att bära.
Vi läste boken Orättvist! Och pratade om hur det är att leva i andra delar av världen där varken böcker eller förskolor är en självklarhet. Sedan sjöng vi en sång från Afrika: Jobba på!

Skräpplockar dag på gården

Publicerad 2013-04-23 07:55:00 i Håll Sverige rent med Blixpatrullen,

Tusentals barn plockar skräp. På Klackerups förskola har barnen deltagit i Skräpplockardagarna i flera år. Samtidigt tar vi pedagoger chansen att prata om nedskräpning och miljön med barnen. Vi börjar med att plocka skräp och städa på vår egen gård...
Så här fint blev det i förrådet Sedan grillade vi och åt.
Nu pågår Skräpplockardagarna 2013, och i Halmstad hjälper rekordmånga barn till att göra kommunen renare och finare. Över 8300 barn i förskolor och grundskolor ger sig ut i närområdet för att plocka skräp. Det är organisationen Håll Sverige Rents återkommande Skräpplockardagar som i år engagerar rekordmånga barn i Halmstads kommun. Naturskolan i samarbete med teknik- och fritidsförvaltningen gör det möjligt för 82 skolor och förskolor att delta i kampanjen. -Vi slog rekord redan förra året när över 6000 barn deltog, men i år är det ännu fler som vill vara med vilket är jätteroligt, säger Iréne Bergman som är utepedagog på Naturskolan. Förskolor och skolor anmäler sig via Håll Sverige Rent, och kan sedan hämta ut sopsäckar och handskar till alla deltagare på teknik- och fritidsförvaltningens förråd. När säckarna är fulla ringer pedagogerna ett nummer och förvaltningens renhållningsorganisation hämtar upp skräpet. Kampanjen pågår vecka 16-18, och nästa vecka kommer den kommunala renhållningen att intensifieras utmed vägar och i centrum.

Global Action Week

Publicerad 2013-04-22 15:31:00 i En dag på avdelningen...,

Den 22-28 april pågår den internationella kampanjen Global Action Week. Årets tema är "Bristen på lärare och allas rätt till utbildning". Du kan själv stödja kampanjen på flera sätt.
67 miljoner barn går inte i skolan ...Det vill vi ändra på. Var med du också! Årets tema är förskolans vikt för all fortsatt utbildning.
Sedan år 2000 har 43 miljoner fler barn fått möjlighet att gå i skolan. Utvecklingen går åt rätt håll – men för långsamt! 200 miljoner barn saknar förskola. Forskning visar att om barn går i förskola går de oftare vidare i skolan och når bättre resultat. Hur kan vi bidra med vår kunskap för att få en förskola för alla som ger en bra start för vidare utbildning genom hela livet?
Om mamman kan läsa har ett barn 50 procent större chans att leva längre än 5 år. För att betala för utbildning för alla i världen krävs 16 miljarder US dollar. Det motsvarar världens militärutgifter under 6 dagar.
”Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” (Nelson Mandela)

Bokbussen

Publicerad 2013-04-22 15:19:00 i En dag på avdelningen...,

En eftermiddag i månaden kommer bokbussen till förskolan. Då får ett barn förmånen att ensam med en pedagog samla ihop böckerna på avdelningen, gå till bokbussen och låna nya spännande böcker för att sedan ställa upp på våra hyllor. Det är härligt med ny spännande boklitteratur som alla barnen få vara med och läsa.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.
Förskolan ska sträva efter att varje barn • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra, • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, • utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,

Sagan om Häxiania

Publicerad 2013-04-20 19:24:00 i Tema insekter,

Barnen i Nyckelpigegruppen har gjort en egen saga om Häxiania! De har själv gjort text och material tillsammans med en pedagog för att sedan spela upp sagan för alla sina vänner på avdelningen. Det blev mycket lyckat. Vi har valt att inte lägga ut hela berättelsen här utan fråga bara efter den på avdelningen så visar vi gärna den för er. Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.

Gangnam style

Publicerad 2013-04-20 18:39:00 i En dag på avdelningen...,

Barnen dansar med inlevelse och tittar på videon till Gangnam style på storbild...
Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.

film om spindeln Charlottes fantastiska nät

Publicerad 2013-04-20 18:29:02 i Tema insekter,

Filmen handlar om den lilla grisen Wilbur som den 12-årige flickan Fanny får ta hand om. När han blir för stor att ha inne i huset måste Fanny motvilligt lämna bort honom till grannen Zuckerman. På den gården lär han känna alla djuren, bland annat spindeln Charlotte. Vi får följa Charlotte när hon spinner sina fantastiska nät för att rädda lilla grisen Wilber....
Med stor förundrar ser barnen på hur Charlotte spinner fantastiska nät.

Rörelselek

Publicerad 2013-04-17 17:07:56 i En dag på avdelningen...,

I dag har vi haft lite rörelselek och hinderbana ute efter lunchen. Barnen tycker det är mycket kul. Låt gärna era barn berätta om bilderna... Läroplanen säger att: Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.

Tranor kommer med våren...

Publicerad 2013-04-17 16:46:54 i En dag på avdelningen...,

I dag har vi tittat på storbildsskärm och följt webbkameran över Hornborgarsjön. Många av barnen hade hört fåglarna flyga över Halmstad under veckan och i helgen. Vi lyssnade till deras fågelläte.
Tranorna dansade och det gjorde vi också... samtidigt sjöng vi om Halibar trana.

Skräp plockar dagar

Publicerad 2013-04-13 16:47:00 i Håll Sverige rent med Blixpatrullen,

Vi kommer även i år att delta i skräp plockar veckan. Skräpplockningen är inte i första hand ämnad att vara en städinsats utan ett pedagogiskt arbete. Vi vet nämligen att det gör skillnad att få med sig budskap i tidig ålder och vi tror också att det stora kan börja i det lilla. Att det är lättare att utveckla en ansvarskänsla för den globala miljön om man förstår hur man påverkar den egna närmiljön. Genom Skräpplockardagarna kan barn få en känsla av att vara med i något större och samtidigt göra skillnad som individ. Här kan du läsa lite mer om vad det handlar om: http://www.skrapplockardagarna.se
Vi kommer att under veckans samlingar få korta berättelser om Blixtpatrullen som tar upp nedskräpning ur olika synvinklar . De sex berättelserna utgår ifrån temana i Grön Flagg; konsumtion, kretslopp, klimat och energi, vattenresurser, närmiljö och livsstil och hälsa. Välkommen du också.... Vi bjuder in alla, vuxna som barn, att delta i Skräpplockardagarna. Skräpplockardagarna är Sveriges största manifestation mot nedskräpningen! Officiell kampanjvecka är vecka 17, men aktiviteter pågår under hela våren.

Blåklockans informationsblad april-2013

Publicerad 2013-04-13 11:51:00 i Månadsblad,

Vi har under det pedagogiska året arbetat mycket med ”Jag och min omvärld”.
Vi har på Förskolan tillämpat ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt har deltagit. Vi strävar efter att barnen är delaktiga i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer. Vi har använt oss av den mångkulturella almanackan som en del i verksamheten. Vi har intervjuat barnen för att lyfta barnens intresse. På detta vis får barnen ta ansvar och kan på så sett påverka förskolans klimat ytterligare. Vi har också tagit del av barnens tankar i arbetet kring Likabehandlingsplanen. Under våren kommer vi ytterligare arbeta med barns ansvarstagande genom att träna ansvarstagande och empati genom djurövningar och materialet Mini Rede (respekt, empati, djur och etik). Empatiutvecklande övningar för barn i förskolan med läroplanen i fokus. Vi kommer även att få hjälp av vår specialpedagog Gunilla med kartläggning i barngruppen.
Vi kommer att synligöra vårt arbete och vårt förhållningssätt när det gäller att utveckla barnens ansvarstagande.

Vi ska vara tydliga mot barnen i våra förväntningar på vad som är deras ansvar.

Vi ska påminna barnen om överenskommelser så de har möjlighet att lyckas.

Följa upp hur de tagit sitt ansvar.

Uppmuntra framsteg.

Vi behöver er hjälp!

Prata gärna med era barn om hur man tar ansvar för sina handlingar och hur olika handlingar kan få olika konsekvenser. Vad kan ni bidra med hemma så att barnen lär sig ta ansvar?

FÖRSKOLA OCH HEM

Vårdnadshavare har ansvaret för sina barns fostran och utveckling. Förskolan ska komplettera hemmet genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att varje barn ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt. Förskolans arbete med barnen ska därför ske i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen. Föräldrarna ska ha möjlighet att inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i förskolan. Att förskolan är tydlig i fråga om mål och innehåll är därför en förutsättning för barnens och föräldrarnas möjligheter till inflytande.

Vi har under året även arbetat med vårt temat Insekter.

På avdelningen har vi haft samlingar i smågrupper och i storgrupp. I de mindre grupperna kan problemlösning med reflektion och diskussion i vardagen prioriteras. I stor gruppen prioriteras sång och musik.

Vi erbjuder utvecklingssamtal under april-maj.

Ta gärna kontakt med oss om en tid. Barn som börjar i förskoleklass efter sommaren kommer att få ett utskolningssamtal.

Utflykt till ”Pippilekplats” Norrekattspark onsdagen den 22 maj.

Barnen har önskat att ta med egen matsäck. Därför behöver vi hjälp hemifrån med att barnen har med egen matsäck denna dag och kläder efter väder. Vi går från förskolan kl 9.00 beräknas vara hemma 13.00.

Grillkväll tisdag den 28 maj kl: 16.30

Hoppas vi att ni vill vara med och grilla en stund på kvällen. Vi tänder grillar och ni tar med det som ni vill grilla. Barnen bjuder på kaffe och kaka samt härlig sång. Det finns då tillfälle till att titta på barnens dokumentation och utställning.

Barn som slutar kommer också att ha en liten avslutningsfest

tisdagen den 11 juni. Kl: 9.30

Ni är alltid välkomna att höra av er om ni funderar över något. Vi som arbetar på Blåklockan önskar ett gott samarbete med er som vårdnadshavare.

Blåklockan arbetar för att upptäcka, undersöka, utforska, uppleva, utvärdera. Detta för att få utveckling för alla barn i verksamheten.

Utedag

Publicerad 2013-04-10 13:29:00 i En dag på avdelningen...,

Idag har vi varit på lekplatsen intill Nickolaigården. Vi lekte och hade fruktstund. Barnen skulle hitta något som kom från naturen. Sedan skulle barnen hitta och söka efter matematiska former. Barnen hittade runda fönster som cirklar, runda former på lek och bygglek. Triangelformen hittade barnen på lekstugans tak, gungställningen. Rutschkanan tyckte barnen såg ut att ha formen av rektangel.
Vi hade en härlig men kylig förmiddag....

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv