blaklockan.blogg.se

Klackerups förskola, avdelning Blåklockan. En förskolegrupp i Halmstad

Månadsblad september

Publicerad 2013-09-24 13:12:00 i Viktigt just nu,

Blåklockans informationsblad sep -2013

Nu har verksamheten kommit igång för terminen.

Vi lägger fokus på att lära känna den nya barngruppen. På avdelningen har vi startat upp vårt arbete med samlingar i smågrupper och i storgrupp. I de mindre grupperna kan problemlösning med reflektion och diskussion i vardagen prioriteras. I stor gruppen prioriteras sång och musik.

På Förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar. Vi strävar efter att barnen är delaktiga i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer. Vi använder oss av den mångkulturella almanackan som en del i verksamheten. Vi ska intervjua barnen för att lyfta barnens intresse. På detta vis får barnen ta ansvar och kan på så sett påverka förskolans klimat. Vi tar del av barnens tankar i arbetet kring Likabehandlingsplanen. Vårt stora temaarbete under året är BOKEN. Ett projekt som kommer att löpa som en röd tråd i hela vårt område från förskolan upp till skolan (1år- 16år´s perspektiv. )

• Vi är mitt uppe i utvecklingssamtal med alla föräldrar nu under september.

• Boka tid för Föräldramöte onsdagen den 2 oktober kl: 18.30-20.30 gemensamt för hela huset. Med fokus på Boken och kapprumsbibliotek: ”LÄS FÖR MIG”

• Vi fortsätter att gå på våra Utflykter på onsdagsförmiddagar. Vi går från förskolan vid 9.00. då måste alla barn som ska vara med också finnas på plats. Kläder efter väder.

• Pedagogisk kvalitetstid för arbetslaget inträffar vid fyra tillfällen under hösten. Under dessa tillfällen kommer barngruppen att tas om hand av planeringsavlösare. Återstående GPU: onsdagar vecka 41, 46, 50, 4, 9, 13, 18, 22 Kl: 8.00-11.20

Ni är alltid välkomna att höra av er om ni funderar över något. Vi som arbetar på Blåklockan önskar ett gott samarbete med er som vårdnadshavare. Blåklockan arbetar för att upptäcka, undersöka, utforska, uppleva, utvärdera. Detta för att få utveckling för alla barn i verksamheten.

Eva, Ingela, Helen, Urszula

Föräldramöte

Publicerad 2013-09-18 08:56:23 i Viktigt just nu,

Boka tid för Föräldramöte onsdagen den 2 oktober kl: 18.30-20.30 gemensamt för hela huset.

Fokus på Boken och kapprumsbibliotek: ”LÄS FÖR MIG”.

Vi ser fram emot ett härlig kväll tillsammans.

Välkomna!!!

Vatten experiment

Publicerad 2013-09-13 10:57:00 i En dag på avdelningen...,

I dag har Luisa och Simba haft en grupp med barn som gjort vatten- experiment tillsamans!

VAD ÄR SALTET?

För att tillsammans ta reda på vad som skulle göras och hur, så fick vi använda oss av den stora experiment boken som är lånad på stadsbibloteket.
Barnen har strävat sin förmåga att förstå naturvetenskap samt sitt kunnande av enkla kemiska processer och fysiska fenomen (lpfö 98, reviderad 2010)
Vi skapar nyfikenhet samt lusten att lära tillsammans. Barnen ställer frågor och samtalar om vad som kommer att hända.
Vi får in matematiken i experimentet och baren tar hjälp av ett decilitermått att fylla upp saltet med.

- En halv, säger ett barn och pekar på mitten av decilitermåttet.

Kommer vattnet att svämma över när vi heller i saltet? Vi får pröva oss fram.
- Vattnet smakar salt, precis som i havet

Låt gärna barnen berätta som varit med...

Prinsessan och draken

Publicerad 2013-09-12 11:00:00 i En dag på avdelningen...,

Vi utgick från berättelsen om Prinsessan och draken. Barnen fick ta del av ramarna i berättelsen samtidigt som barnen och pedagog spann vidare på berättelsen. Barnen är hela tiden delaktiga i berättelsen och vi utgår från barnens tankar.

Barnen ville hjälpa till att bygga upp det nya slottet. Barnen fick då måla en ritning till det nya slottet.

Sedan byggde barnen.
Med stor iver gick barnen in med att bygga det nya slottet till prinsessan.

- Man måste ha många klossar.

- Vi bygger fällor för att inga dumma ska komma in.

-Det finns en klocka i tornet.

Vi kan se att barnen efarenheter kommer in i byggandet. Barnen tar hjälp och lär av varandra.

Puls!

Publicerad 2013-09-04 13:25:00 i En dag på avdelningen...,

Högskolestudenten Luisa pratar med barnen om puls Vi provar stetoskop…

För att ta reda på var pulsen sitter fick barnen lyssna på varandras hjärtslag med hjälp av ett stetoskop. För att få en förståelse om pulsens rytm skickade vi pulsen mellan varandra med hjälp av händerna. För att känna skillnad på snabba och långsamma pulsslag, prövade barnen på att klappa, stampa pulsen i olika tempon.

- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, kordinationsförmåga. Samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och välbefinnande (lpfö, reviderad 2010)

Därefter fortsatte vi med berättelsen om skogshuggaren med hjälp av rörelse, inlevelse och sång.

- Skogshuggaren får en snabb puls när han blir rädd!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att skapa, förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som exempelvis lek, rörelse sång och drama (lpfö 98 reviderad 2010)

Musiksamling

Publicerad 2013-09-03 12:18:00 i En dag på avdelningen...,

I dag har vår sudent från Högskolan i Halmstad hållit i musiksamlingen. Luisa höll igång med gitarren och barnen var med på noterna. Det blev en härlig stund av gemenskap i sång och rörelseramsor.

Förskolan strävar efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner sig trygg i den. Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt utveklar sin skapande förmåga i form av sång, musik, dans och drama.

Barn- och elevdatakort

Publicerad 2013-09-02 08:32:06 i Viktigt just nu,

Vi påminner om Barn- och elevdatakort!

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter vid exempelvis en krissituation.

Vänligen kontrollera era kort. Uppgifter som inte stämmer stryks över och rätt uppgifter skrivs ovanför.

Lämnas in snarast!

Tack på förhand

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv