Måla till musik!
Chanukka fest
Mjölkpaketstävling...
Hej! Er förskola har blivit nominerad till Guldkon. Jag ser fram emot att läsa mer om hur
ni arbetar med matglädje. Lycka till!
Oj, det blev större än vad jag någonsin trott men jag fick på detta vis en stund av reflektion och självransaken. Så här kommer mitt svar...
Vi är bästa Matglädjeförskola genom att:
Vi är pedagoger inom förskolan som anser att det är otroligt viktigt för att främja goda matvanor hos barnen. Bästa sättet att uppnå att barnen njuter och äter god och hälsosam mat i lagom mängd, är att alla vuxna runt barnen samarbetar.
Här vill vi gärna dela med oss hur vi gör är vi försöker sprida goda matvanor till barnen och om vårt arbete med matglädje!
I vårt arbete vill vi att barnen ska få en härlig rogivande stund vid maten. Vid frukosten och mellanmålet försöker vi alltid att få till en så mysig stund som möjligt. Vi tänder ofta ljus på bordet. Vi arbetar alltid med barnens delaktighet och ansvar under dagen, detta präglar också våra måltider. Vår kokerska i köket är alltid positiv och vill ha barnens åsikter gällande variation på maten och vad som de tycker är gott och om det är någon som har något speciellt eller nytt som vi kan prova. Samarbetet när det gäller föräldrarna är också gott både när det gäller allergier, alternativ mat osv. Föräldrar har även bett om att få recept t.ex. på en god soppa som barnen tycker om. Då har vår kokerska alltid ställt upp genom att lämna ut detta. På förskolan har vi eget kök, det innebär att all mat lagas med fina råvaror av vår kokerska Marie. Vi är lyckligt lottade som får så god mat med bra kvalitet.
På vår avdelning arbetar vi mycket med Jag och min omvärld. Vi är en förskola som ligger i ett mångkulturellt område, detta innebär att vi arbetar mycket med att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar. Känna delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer. Förståelse för att alla människor har lika värde samt utvecklar sin egen kulturella identitet.
Vi har alla olika ursprung från olika delar av värden, det är en tillgång, där alla är lika mycket värda! Ofta tar vi del av barnens olika traditioner. Här är det viktigt att få föräldrarna delaktiga. Vi involverar föräldrarna i olika traditioner och matkulturer. Vid några tillfällen har föräldrar på eget initiativ bjudit på mat eller olika bakverk från hemlandet.
Barn är mycket nyfikna av naturen, då gäller det för oss pedagoger att vara lyhörda. Pedagogerna är mycket engagerade och brukar vara medupptäckare i både stort och smått. När vi hade tema insekter förra året tog vi upp frågan om det gick att äta insekter och det görs ju i olika traditioner. Barnen har mycket kunskaper som de gärna delar med sig av. Annars kan vi söka kunskap tillsammans både i böcker eller via datorn, lär-plattor och internet. Här om veckan tog vi del av hur man mjölkar en ko, både förhand, med maskin och med robot. Stora möjligheter finns när man kan se direkt på film tillsammans och därefter diskutera och reflektera. Det är i samspelet med varandra som vi lär. I samtalen kring matbordet är pedagogerna viktiga redskap för att lyfta fram hälsosam mat i synnerhet. Grönsaker kallar vi oftast vitaminer när vi bjuder runt. Det gör det mer spännande och barnen äter gärna. Det är viktigt att vi som pedagoger äter tillsammans med barnen för att visa på variationer och att det är nyttigt med mat för kroppen och för att orka med dagen på förskolan. Hela förskolan är engagerad i olika matfrågor. När barnen firar sin födelsedag på vår avdelning, firar vi barnen med stort fruktfat istället för glass eller sötsaker. Detta har blivit en del av vårt arbete med hälsosam mat och goda matvanor. Detta präglar givetvis alla mål och fruktstunder under veckan.
Ja, då var det bara att hålla tummarna...
Lilla jul!
Självporträtt
Teater besök: Petras Prick!
Våra namn...
Bilduppgift färgupplevelser
Lärande möten mellan barn...
I dag har vi haft russinmatematik och lärt oss tärningen
Lucia inbjudan
Nu är vi ute i god tid!
Välkommen
på luciafirande på Blåklockan
Alla barnen samlas klockan 7.45 torsdag den 12 dec.
Ingen frukost serveras på morgonen.
Kom gärna färdigklädd i luciakläder: lucia, tärna, stjärngosse, pepparkaksgubbe, sockerbagare eller tomte.
Barnen bjuder på sång kl:8.00 till föräldrar, syskon och nära anhöriga.
Därefter bjuder vi på luciafika till självkostnadspris.
Välkommen!
Att se sitt eget lärande...
Vi vill synas...
vantar och mössor!
Snälla mamma och pappa!
Brandövning
Kims lek
Självporträtt
Matematik!
Magsjuka
Vi firar Helen!!
TV4 Nyheter Halland
Kapprumsbibliotek ska få föräldrar att läsa mer för barnen
Ett litet bibliotek i kapprummet på förskolorna i Halmstad ska få fler föräldrar att läsa för sina barn. Det är i alla fall förhoppningarna med projektet "Läs för mig" som Kärnhuset och biblioteken i Halmstad står bakom. Och iniativet verkar uppskattas.
Pedagogisk dokumentation
I dag har vi inom förskolan haft stängningsdag. Det innebär att alla pedagoger har tagit del av en fantastisk föreläsning, Pedagogisk dokumentation- Dekoration eller utgångspunkt för reflektion, planering och förändring av den pedagogiska verksamheten, med Ann Åberg från Stockholm.
En fantastisk föreläsning som inspirerade oss att fortsätta dokumentera pedagogiskt och som också visade att vi är inne på helt rätt spår med vår dokumentation då vi inbjuder barnen att vara delaktiga i arbetet med dokumentationen.
En dokumentation blir pedagogisk först när det blir en reflektion kring den. Vi måste se bortom det ögat ser och det örat hör samt det vi redan vet. Vi måste försöka reflektera över det barnet försöker förstå och det som barnen vill berätta. Kunskap föds i samspel och i dialog med andra och omvärlden. Vi fortsätter alltså att utmana och undersöka barnens tänkande och deras handlingar.