I en grupp idag har vi pratat om vad man använder olika verktyg i köket, vad heter köksverktygen osv.
Sedan tar vi bort en av sakerna och barnen får då gissa på vilket av verktygen som är borta. Man kan då också förklara hur man använder det osv.
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar samt utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå....
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar:
* Förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra,
* utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
* Utvecklar sin motorik, kordinationsförmåga och kroppsuppfattning,
I dag har en grupp av barnen på förskolan fått vara med och agera kring den här berättelsen: Dumlingsfaällan.
Ibland har vi barnen uppdelade i par eller i mycket små grupper. Då har vi egen väljar lek. Barnen ska då utmanas att tillsammans ta ansvar och diskutera sig fram till vad de vill göra under en lite längre stund.
Oftast kommer barnen ganska snabbt fram till vad dagens aktivitetslek ska utspela sig. Pedagogerna är med och stöttar barnen som har lite svårare att komma igång i sin lek.
På förskolan strävar vi efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
Förmåga att fungera enskilt och i grupp, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler.
Förskolan lägger stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntrar och tar till vara barns nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen
Här återberättas och läses en saga för några barn. Sagan är gjord av tre barn tillsammans. Ritad, målad och skriven.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforskar hur enkel teknik fungerar samt utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap...
Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande....
Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera.
Nu är våren här!!!! De första tranorna har samlats vid Hornborgarsjön och på förskolan sjunger vi och dansar till Halibar trana....
Här kan du höra och se våra barn på avdelningen:
Visste du att.... ...Under högsäsong läggs drygt ett ton korn ut varje kväll till tranorna ...Tranan är 1,25 m hög och nästan 2,5 m mellan vingspetsarna. ...Tranan kan leva i 20-30 år
Tranorna stannar vid Hornborgasjön 2-3 veckor och beger sig sedan till sina häckningsplatser norrut i Sverige. De lägger 2-3 ägg och både hanen och honan hjälps åt med ruvning och matning.
I augusti är ungarna flygfärdiga och färden mot Spanien börjar. På sin väg söderut under september och oktober rastar de åter vid Hornborgajön
I bland kan man få se något riktigt fascinerande när man intar frukosten på förskolan.
Flera dagar i rad har vi fått bevittna när en skata hackar sönder och tar grenar från vår gamla buske på gården. Grenen tar han i näbben och flyger iväg med sin last upp på taket för att vila och sedan ta sig vinglande över gården upp till det stora trädet. I bland ser det väl kämpigt ut med en allt för stor gren. Ett skådespeleri som upprepas varje dag...