Istappen
Barnen upptäcker en stor...
Barnen upptäcker en stor...
Hur är ett spindelnät uppbyggt. Vi tar hjälp av datorn och internet.
Vi försöker själva skapa ett nät.
Vi utgick ifrån sagan om spindeln som hade så mycket att göra.
Häll och dräll med en kula doppad i svart färg
Under Halloween fick barnen ett hemligt brev från spöket Sixten. Barnen uppmuntrades att följa uppmaninganingarna i brevet. Olika rörelser ledde barnen till silverskatten. Barnen fick därefter höra en spöksaga ur Stora spökboken.
Vad säger Läroplanen:
· Känna delaktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andra kulturer.
· Utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras
perspektiv.
Rättvisa betyder inte lika för alla utan åt var och en, vi försöker erbjuda och skapa lösningar efter barnens behov. Vi strävar efter att alla barn ska utveckla sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation. Alla barn ska få ett rejält inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Att utveckla sin identitet, lära sig att visa hänsyn och att barnen känner sig trygga är en av förskolans uppgifter. Att ge alla barn oavsett bakgrund lika värde.
Det är viktigt att känna gemenskap. Barnen lär sig erövra sin omvärld, genom social kompetens, förtrogenhet och förståelse. Tillsammans utforskar vi vår omgivning och reflekterar.
Det är viktigt att barnen vågar utveckla sin skapande förmåga genom rörelse, sång, musik, dans, drama och bild. Att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många utrycksformer. Genom barnens fantasi och kreativa förmåga utvecklar barnens förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda sig av matematiska begrepp. Alla barn ska få möjlighet till den tillfredsställse det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter. Barnensnyfikenhet, företagssamhet och intresse ska uppmuntras och deras vilja att lära ska stimuleras.
På förskolan finns 3,5 tjänst i pedagoger, 2 förskollärare och 2 barnskötare. Vi försöker alltid vara på alerten och nyfikna på ny forskning. Förskollärarna har utbildat sig vidare inom svenska, matematik, engelska och specialpedagogik. Just nu uppdaterar vi oss innom de digitala lärarresurserna med tex. lär-plattor samt genusperspektiv.
Vårt styrdokument som vi följer är läroplanen för förskolan, Lpfö 98 reviderad 2010.
Vi är en förskola i Halmstad med 4 avdelningar. På vår avdelning Blåklockan är 23 barn 3-6 år inskrivna.
Förskolan är en plats där barn tillbringar stora delar av sin vakna tid. Därför är det viktigt att de erbjuds en trygg, utmanande, spännande och lustfylld verksamhet. Med trygga barn finns det inga gränser för vilket lärande som kan ske. Med utmaning på rätt nivå växer självkänslan. Det ska vara spännande så att nyfikenheten hos varje barn väcks till liv. När sedan varje barns tankar och idéer tas tillvara skapas det lustfyllda i deras dag på förskolan.
Vårt styrdokument som vi följer är läroplanen för förskolan, Lpfö 98 reviderad 2010.
Ljusbordet
Vad säger Läroplanen:
Tillsammans berättades sagan om spindeln.
Pedagogen öppnar berättelsen och barnen hjälper till att bygga upp sagan.
Spindeln bygger ett nät där fjäriler fastnar som ett byte…
På väggen i samlingsrummet hade vi ett litet magiskt skåp.
På samlingarna fick ett barn för varje dag öppna det magiska skåpet och hämta ut dagens julgranskula som hängdes i granen. Fröken tog på sig den magiska luvan och läste dagens saga som oftast handlade om en dramatisering kring en av våra jul- eller luciasånger, adventsvers eller en annan mångkulturell händelse under dec månad.
Tåget med dess vagnar på väggen talar om och visar på dagens datum samt visar också på hur många vagnar (dagar) som är kvar till jul eller till lucia.
Burken med barnens namn.
Slumpen avgör när pedagogen drar namn ur burken. Pedagogen kunde utmana barnen genom att säga: idag är det t.ex. en flicka med fem bokstäver, mitt i namnet finns bokstaven E, namnet slutar på x, i namnet finns dubbelteckning med två B, osv. Barnen hjälps åt att komma fram till vem dagens namn är.
Vi använde oss av den mångkulturella almanackan. Då lyfter vi särskilt barnens anknytningsländer.
Vi firar ”lilla jul” Finsk tradition genom att ta in och hänga upp den grantavla där alla kulorna sedan hängs… en efter en … (en om dagen fram till jul).
Här räknar vi tillsammans kulorna så de stämmer med antalet dagar i dec. dagens datum, stämmer det med siffran på vagnen osv.
En annan högtid vi firade var Chanuka (tempelinvigningsfest).
Vi tänder ljus i advent för att visa på den traditionella svenska/ kristna kulturen runt jul. Vi läser rimverser…
Att baka traditionella pepparkakor och lussebullar är kul, barnen bjuder föräldrar och anhöriga.
Tomten hälsade på i vår lekstuga på gården. Tomten kom med kloka råd och man kunde önska något. Därefter fick man smaka på en tomtegodis.
Vi använde oss av luciatåget för att knyta an till matematiska begreppen: före, efter, bakom, framför, mitten, sist, först, näst sist, på andra plats osv. (Vi försöker stärka de begrepp som påtalats från lärarna i skolan år 1-3 som barnen har svårt för)
Vad händer om man vänder på luciatåget... läser från vänster till höger så som man gör på arabiska osv. Vilket håll är det rätta osv. finns det något rätt och fel… Måste lucian gå först…. massor med frågor kan uppstå och pratas om…
Vi frågade barnen om de vill ”fira lucia”. Vi övade och sjöng luciasångerna under perioden fram till lucia. Barnen bjöd in till luciafest. Föräldrar och syskon och nära anhöriga var välkomna. Barnen sjunger och tecknar ett luciaspel. På förmiddagen efter samlingen firade vi även för de mindre barnen på Violen och Solrosen. Därefter valde barnen om de ville gå med till äldreboendet på Krusbäret och sjunga för de gamla.
Demokrati: Barnen får också vara med och påverka och tillsammans bestämma vem skall gå först i luciatåget, näst först osv.
Ibland frågar barnen om de får dansa fritt, de njuter då till traditionell julmusik.
Under december passade vi också på att julpyssla.
Julfest!
Någon dag innan julafton äter vi traditionell svensk julmat, dansar in julen tillsammans med Gullvivans barn med traditionella jullekar och sånger. Tomten kommer på besök. Alla barn får varsin liten julklapp.
Vi dansade ut julen! (tjugondag Knut dansas julen ut). Vi läste då en julberättelse (saga), fikade på lussebullar och pepparkakor drick saft, lekte lekar (En bonde i vårt hus, lilla snigel osv.).
Tillsammans med Gullvivan dansade vi sedan julen ut med traditionella jullekar och sånger som avslutades med Raketen. Alla barn fick varsin liten julgodis (tomte) då vi plundrar granen på julgranskarameller. Därefter kastades granen ut genom fönstret.